Cenne oceny pracowników. Jak dbać o rozwój personelu?

Marzec 10 2016 03:42PM

Firmy potrzebują wykwalifikowanych pracowników, a pracownicy chcą zdobywać nowe umiejętności. Oceny pracowników nie powinny być zatem tylko źródłem informacji, komu należy się podwyżka, a komu trzeba podziękować. To doskonałe narzędzie HR, dzięki któremu można zweryfikować kompetencje personelu oraz zadbać o rozwój zarówno pracowników jak i całej organizacji.

rozmowa2

Obecnie pracodawcy coraz częściej borykają się z niedoborem talentów. Na brak odpowiednich kwalifikacji zwracają uwagę także i młodzi ludzie. Z badania „YouthSpeak 2015” wynika, że więcej niż co piaty Polak (22 proc. respondentów) w wieku od 18 do 25 lat uważa, że rozdźwięk między edukacją a wymaganiami rynku pracy jest zbyt duży. Dla osób dopiero rozpoczynających karierę bardzo ważna jest możliwość rozwoju zawodowego i zdobywania cennego doświadczenia.

Rozpoznanie terenu

Wszelkie działania czy to militarne, czy biznesowe należy zacząć od rozpoznania terenu. To znaczy zweryfikowania, gdzie czai się wróg bądź konkurencja, jaką opracować strategię, którędy poprowadzić atak. Podobnie jest w przypadku działań personalnych. Trudno zarządzać pracownikami i dbać o ich rozwój, jeśli nic się o nich nie wie. Dlatego też ocena pracownicza jest czymś w rodzaju rozpoznania terenu dla specjalistów ds. HR.

Dzięki niej można dowiedzieć się m.in.:

  • – jakie kompetencje mają Twoi podwładni,
  • – gdzie występują tzw. luki kompetencyjne,
  • – czy pracownicy są dobrze dopasowani do stanowisk,
  • – jak zaplanować potrzeby szkoleniowe w firmie oraz czy poprzednie kursy doszkalające przyniosły spodziewany efekt.

Ocena pracowników wersja 2.0

Ewaluację personelu polegającą na żmudnym wypełnianiu formularzy, gromadzeniu dokumentów, a następnie analizowaniu danych przez kadrę z działów HR lepiej schować do lamusa. Obecnie dużym usprawnieniem oszczędzającym czas, pieniądze i energię pracowników są systemy informatyczne, takie jak Elevato Software. Oprogramowanie tego typu składa się z modułów, które mogą zostać wdrożone osobno (rekrutacja, szkolenia, oceny pracowników) lub w pełnej funkcjonalności (zarządzanie firmą). Przeprowadzanie ocen okresowych za pomocą systemu IT automatyzuje ten proces poprzez szybkie tworzenie formularzy ocen dostosowanych do specyfiki przedsiębiorstwa.

Dwa modele oceny

Działy kadr dysponują różnymi rodzajami oceny pracowników w zależności od jakości pozyskiwanych informacji. Najpopularniejsze to ocena 180 stopni i ocena 360 stopni.

Wersja podstawowa – ocena 180 stopni

W tym modelu zatrudniony jest oceniany pod kątem posiadanych kompetencji przez przełożonego lub pracowników działu kadr. Ewaluacja odbywa się na podstawie kryteriów dotyczących opisu stanowiska pracy.

Wersja zaawansowana – ocena 360 stopni

Ten model nazywany bywa również oceną wieloźródłową. Jest bardziej pracochłonnym procesem, ponieważ polega na gromadzeniu danych od osób z otoczenia pracownika, czyli managerów, współpracowników, a nawet klientów. Ocena 360 stopni daje najbardziej dogłębny i wielostronny obraz pracy i kompetencji podwładnego.

Cykliczne oceny pracowników pełnią istotną rolę w zarządzaniu personelem. Podstawową funkcją ewaluacji jest zebranie informacji na temat dotychczasowych osiągnięć pracowników, jakości i poziomu wykonywanej przez nich pracy oraz dopasowania danego pracownika do stanowiska. Ocenianie podwładnych pozwala monitorować kondycję zatrudnionych w firmie osób, rozpoznawać ich potencjał i możliwości rozwojowe, a także lokalizować luki kompetencyjne. Mając tę wiedzą można pewnie planować dalsze działania z zakresu HR oraz myśleć o rozwoju potencjału konkurencyjnego firmy w nowoczesnym wydaniu.

Poznaj narzędzie Elevato na https://www.elevatosoftware.com/

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Branża PR w Polsce szybko się rozwija

    Polski rynek PR rośnie w tempie ok. 9 proc. rocznie. To trzykrotnie szybciej niż...

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.